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Innovative druckluftfreie Siemens Bremse

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Bhf_Breitensee:
With the new electric friction brake system, a complete electric control (“brake by wire”) of the friction
brake of rolling stock applications is realized for the first time. Through this innovation Siemens Mobility
has more than just an alternative to the conventional pneumatic brake systems in his portfolio. The
innovative electric friction brake system by Siemens Mobility mainly consists of the brake control unit
and electrically controlled, intelligent brake actuators, which are integrated in the bogie. The control of
the brake is completely electrical (“brake-by-wire"), which means that all pneumatic components of the
brake system are no longer needed. This reduces needed installation space and weight as well as
efforts for maintenance and operation of the brake system. As the brake system is completely
independent from the pneumatic system, faster train start-up times can be realized including automatic
brake self test times. Further, the system’s fast response times offer significant advantages during
necessary wheel-slide interventions and when releasing the brakes leaving standstill. The system’s first
serial application is the prestigious X-Wagon of the Wiener Linien which will start passenger operation
already in 2022

Katana:
Bevor wer glaubt, der obige Beitrag sei wegen des Datums und der fehlenden Quellenangabe :down: ein April-Scherz, hier ergänzende Links:
https://assets.new.siemens.com/siemens/assets/api/uuid:1ebea61e-1fa7-4d30-ae52-562318c7e516/beleg-pdf-beitrag-ei-9-21-61-63-lichterfeld-steinfelder.pdf
https://www.mobility.siemens.com/global/de/portfolio/schiene/storys/the-new-airfree-brake-system.html

B-Wagen:
hmm, und was passiert, wenn der Zug z.B. im Havariefall stromlos ist?
Die Druckluftbremse kann fremdgespeist werden (jedenfalls bei der großen Bahn). Muss die hier dann wie ein Federspeicher freigepumpt werden? Ist das bremsen nur möglich, wenn Strom da ist?

Klingelfee:

--- Zitat von: B-Wagen am 02. April 2022, 05:48:37 ---hmm, und was passiert, wenn der Zug z.B. im Havariefall stromlos ist?
Die Druckluftbremse kann fremdgespeist werden (jedenfalls bei der großen Bahn). Muss die hier dann wie ein Federspeicher freigepumpt werden? Ist das bremsen nur möglich, wenn Strom da ist?

--- Ende Zitat ---

Ja. Ich nehme an, dass sie so funktioniert, wie die Federspeicherbremse bei der Straßenbahn. Die braucht einen Strom, dass sie gelöst ist. Und bei Stromausfall zieht die Bremse automatisch an.

MK:
Nach § 36 StrabVO müssen Bremsen auch bei Ausfall der Stromzufuhr wirksam sein.

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